“Brouwerijen moeten zichzelf op de kaart zetten”

20151030_134825Brouwerijen moeten zichzelf op de kaart zetten. Dat doen ze door met hun eigen gebrouwen bier langs cafés, kroegen en winkels te gaan. Bert’s Bierhuis is zo’n winkel, die al meerdere lokale bieren in het assortiment heeft opgenomen. “We zijn in principe altijd geïnteresseerd in nieuwe soorten bier”, aldus Eelco Bosman, bedrijfsleider Bert’s Bierhuis aan de Twijnstraat in Utrecht.

Bert’s Bierhuis verkoopt rond de 800 soorten bier. “Nu in de bockbierperiode zelfs iets meer”, vertelt Eelco Bosman. Bezoekers van de winkel hoeven niet te vrezen dat ze niet weten welk bier ze moeten nemen. “Het is belangrijk dat we bezoekers goed informeren als ze vragen welk bier ze het beste kunnen nemen. Daarom proeven we alles voordat we iets in het assortiment opnemen.”

Selectie lokale bieren
De bierwinkel staat altijd open voor nieuwe soorten, maar niet ieder bier wordt gelijk in het assortiment opgenomen. “We zijn in principe altijd geïnteresseerd in nieuwe soorten bier, maar we kijken vooral naar hoe betrouwbaar een brouwerij is en hoe deze op dat moment staat. Vervolgens is het belangrijk dat het aanslaat bij de consument door eerst onze klanten kennis te laten maken met het product. Als blijkt dat het goed verkoopt, dan kopen we meer in.”

Kleine brouwerijen moeten zich zelf aanprijzen bij Bert’s bierhuis met de vraag of de bierwinkel hun bier in het assortiment willen nemen. “Kleine brouwerijen moeten zichzelf natuurlijk een beetje op de kaart zetten. Maar als we zelf iets zien wat we nog niet hebben, dan benaderen wij wel eens zelf de brouwerij.”

Proeverij
Eén keer per maand wordt er een proeverij gegeven in de winkel. Daarvoor wordt een bierverteller ingeschakeld die een thema koppelt aan de proeverij. De bierverteller geeft uitleg en achtergrondinfo over de bieren die geproefd kunnen worden en vertelt verhalen die inhaken op het thema.

Eelco kijkt samen met de bierverteller welke bieren bij dat thema passen en vervolgens moeten de bieren ook op tijd geleverd kunnen worden. “Op die manier informeren we de klant en zo kunnen we ook bepaalde bieren onder de aandacht brengen”, zegt de bedrijfsleider. “De proeverijen worden goed bezocht. Die proeverijen is niet alleen goed voor onze omzet, maar ook de brouwerijen hebben hier baat bij.”

Positief
Eelco Bosman kijkt positief naar de opkomst van de lokale bieren. “Ik vind het leuk dat er steeds meer lokale bierbrouwerijen zijn en dat we daarmee ons assortiment kunnen verrijken. Vooral dat er veel Utrechtse bieren zijn bijgekomen en deze ook van goede kwaliteit zijn, is natuurlijk heel mooi”, aldus de bedrijfsleider.

20151030_134757

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s