About

Brouwbieren is een blog over de lokale bierbrouwerijen in Nederland. De opmars van lokale brouwers is afgelopen vijf jaar sterk versneld. Zo heeft Nederland er dit jaar 52 bierbrouwerijen bij gekregen. Volgens het cambrinus.nl zijn het er op dit moment zo’n 336, waar het er in 1980 nog maar dertien waren. Dit blog is aangemaakt om onderzoek te doen naar de opkomst van de lokale bierbrouwerijen.

Uiteindelijk streeft Brouwbieren ernaar om het onbekende naar boven te halen. Wat is de vraag van de markt naar lokaal bier? Wat is de invloed van de opkomst van de kleine/lokale bierbrouwerijen op de Nederlandse economie? Hoeveel brouwerijen zijn er in Nederland? Zomaar wat vragen die door middel van dit blog duidelijk gemaakt moeten worden. Het einddoel is om de centrale vraag ‘wat speelt er zich af in de Nederlandse biersector op lokaal niveau?’ te beantwoorden. Daarvoor worden niet alleen de lokale bierbrouwerijen benaderd, maar ook de externe factoren zoals gezondheid en economie worden belicht.

Brouwbieren wil laten zien dat er meer is dan alleen Heineken, Amstel, Grolsch en Hertog Jan. Dit blog wil de lezer informeren over lokaal bier. Het doel is om de lezer nieuwe dingen te leren over het bierbrouwen in algemene zin, de lezer wijzer te maken over lokale bierbrouwerijen en uiteindelijk om antwoord te krijgen op de vraag wat het bierbrouwen zo interessant maakt om te doen.

step0004Brouwbieren wordt beheerd door Jordy van Driel, student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij komt uit Leiden en is momenteel woonachtig in het dorpje Ter Aar (Zuid-Holland). De keuze voor deze studie maakte de Leidenaar omdat hij van schrijven een passie wil maken en van nieuws een hobby. Elk weekend wordt ingeluid met een biertje bij de beheerder van dit blog. Deze fanatieke blogger wil zich profileren als onderzoekend journalist die niet schroomt om een belletje te plegen of om op pad te gaan voor de juiste quote.

De journalistiek die wordt bedreven met dit blog is onder andere onderzoeksjournalistiek. Het onbekende naar boven halen vereist research. Ook wordt er verslaggeving gedaan op locatie. Dat wil zeggen dat er bijvoorbeeld een TV-item wordt gemaakt bij een bierbrouwerij, dan wel een radio-item. Tevens wordt het lokale biernieuws in de gaten gehouden en streeft dit blog ernaar een zo actueel mogelijke nieuwspagina te realiseren voor de lezer.

Het belangrijkste uitgangspunt van Brouwbieren is om de doelgroep, studenten vanaf 18 jaar, te bereiken en deze informatie te verstrekken die puur op waarheid gebaseerd is. Hier zullen uitsluitend berichten geplaatst worden die voorzien zijn van volledige informatie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s